Het zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Lieke Rietkerk - WaarBenJij.nu Het zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Lieke Rietkerk - WaarBenJij.nu

Het zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Lieke

23 April 2014 | Nieuw Zeeland, Picton

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben te druk met chillen! Inmiddels ben ik in Picton en pak ik vanavond de ferry terug naar het noorden-eiland van nieuw zeeland.

De laatste keer dat ik wat schreef was in Wellington, geloof ik, op weg naar het zuiden-eiland! 'S middags kwamen we aan in Picton en toen zijn we meteen door gereden naar Nelson. We maken een 8 qua route. Vanuit Auckland hebben we de oostkust afgereisd en op het zuidereiland via de westkust om vervolgens via de oostkust weer naar het noorden toe te gaan.

In Nelson verbleven we in een heel chill hostel met zwembad, sauna, hottub en volleybal-veld (top-gun effect --> jongens zonder shirt die volleyballen). Ik herkende het hostel meteen, want heb daar toen ook geslapen. In Nelson hebben we een heel leuk marktje bezocht en vooral van het weer genoten.

Vanuit Nelson zijn we naar Abel Tasman gereden. Hier hebben we een horse-track gedaan en ik zelf ook nog de canyoning. Dat was echt te gek! Het water was wel echt freezing, maar de jumps, abseilen en alles wat erbij komt kijken is te gek!Gelukkig kon ik schoenen lenen voor de canyoning, want ik ben mijn ene schoen nog steeds kwijt!

Vervolgens zijn we naar Punakaiki gereden en hebben hier een wandeling gemaakt. Wauw helse wandeling, gezien er niet echt sprake was van een pad. We werden ook levend opgegeten door sandflies. Dit zijn soort van fruitvliegjes met helse bijt/zuig-kracht, tot bloedens toe. Dus zonder bloed in ons lijf zijn we verder gestrompeld naar Franz Josef. Hier heb je de bekende Franz Josef glaciers. Voorheen kon je ze nog bewandelen, maar het smelten van het ijs kun je er nu alleen nog maar komen per helicopter. Verbazingwekkend hoeveel mensen dit doen!

We hebben in totaal zo'n 5 dagen in Franz Josef gezeten. Dit omdat het regende en wij wilden skydiven in Fox Clacier. We hadden ook In Fox Glacier kunnen verblijven, alleen aangezien Franz Josef's town uit 1 straat bestaat en Fox nog kleiner is leek dit ons het beste. We stonden ook op een heel relaxte camping. Helaas heb ik op deze camping wel een deuk in de auto gereden. Na vijf dagen was het eindelijk mooi weer en konden we skydiven!

Vanuit Franz Josef zijn we via Arrowtown, waar we goud hebben gezocht, door gereden naar Wanaka. I love Wanaka! Het is zo'n leuk stadje! Ik wist nog dat je daar een bioscoop had met allerlei creatieve stoelen/banken. In de pauze kan je ook een koekje kopen, die net uit de oven komen. Het is echt heel klein en ze draaien maar 3 films per dag, maar zo leuk en relaxed! Ik heb daar ook echt lekker gewandeld, heel klein markte bezocht etc.

Vanuit Wanaka zijn we naar het bekende Queenstown gegaan. Queenstown staat bekend om het uitgaan, hangover hebben, bungee jumpen en vooral uitbrakken. Op de bungee na kwamen wij aardig in de buurt. Uit voorzorg zouden we maar 1 nacht blijven dus de volgende dag zijn we brak richting Denudin gereden.

In Denudin waren echt de koudste dagen, wauw! Maar de kou brengt je wel altijd nader tot elkaar. De keuken van de camping sloot namelijk al om 10uur en toen we werden uitgenodigd bij iemand in de camper te zitten, zeiden wij geen nee. Naast Denudin heb je de peninsula met wildlife en daar hebben we de eerste yellow pinguin van heel dichtbij kunnen zien! En zeehonden natuurlijk! In Oamaru, waar we paar dagen erna verbleven, hebben we bleu pinguins gezien. Ik raakte namelijk in gesprek met een man die toevallig eigenaar was van een museum en hij zei als je hier savonds komt kun je overal pinguins zien. Je kan namelijk ook kaartjes kopen $40,- om pinguins te zien. We mochten ook gratis naar het museum, waar hij de eigenaar van was. Hele aparte ervaring. Het heette steampunk.

Savonds gingen we pinguins zoeken en als je ook maar een beetje goed zoekt, zijn ze overal. Wij zagen namelijk in eerste instantie niks en dachten; ' nou dan gaan we maar'. Totdat ik een vrouw (local) aansprak en tijdens het gesprek zegt ze; ' ow look, i think i see a little one' . En ja hoor wauw, ergens onder een boom. Ze zei je moet gewoon goed zoeken en dan zie je ze overal zelfs in het centrum.

Vervolgens zijn we door gereden naar Christchurch. Hier had ik hele leuke herrineringen aan, maar na de aardbeving van paar jaar geleden is er niks meer van over. Het is echt een Ghosttown geworden, alles ligt in puin. Ze hebben gewoon de boel dicht getimmerd en hebben de stad verlaten. Je hebt wel een rebuild, waar een aantal winkels in containers zitten. Wij waren dus best blij dat we richting Kaikoura gingen. Die dag regende het heel erg. De brokstukken van de bergen vielen naar de beneden. Eenmaal in Kaikoura was er totaal geen telefoon/internet verbinding. De atm's deden het ook niet. De weg naar picton was afgesloten en de ferry ging niet. Dit maakte dat wij eigenlijk voor een paar dagen vast zaten in kaikoura. In Kaikoura zelf heb ik een wandeling met een Duitse jongen gemaakt. We liepen alleen helemaal verkeerd en toen kwamen we nog een Nederlandse jongen uit het hostel tegen en zijn we met zijn drieen verder gegaan. We zijn de dag erna van hostel geswitched, naar een goedkoop hotel/hostel. Wauw vies! Rob Geus, of hoe die ook mag heten, zou echt zelfmoord plegen. Want hier werden wij echt niet vrolijk van! Het interieur associeerde wij gewoon met rare ziektes ' noh je krijgt echt herpes als je die bank aanraakt, laat staan erop zit!' De avonden waren wel heel gezellig daar. Gezellig biertjes drinken voor het hotel/hostel (dat de deuren moest sluiten op de dag dat wij vertrokken uit Kaikoura).

Op de weg van Kaikoura naar Picton zijn we bij de Ohau stream gestopt. Dit was een tip van iemand uit het hostel. Er waren daar echt allemaal baby seals, echt te gek! Die beestje maken zich klaar voor de zee, maar hebben zo'n te gekke plek om op te groeien de eerste paar maandjes. Vanaf november t/m april verblijven de baby seals bij de stream, dit is een soort van rivier met waterfall.

Over minder dan 2 weken gaan we naar de Cookie, daar is het lekker warm! Heb er echt heel veel zin in! Tijdens of na (waarschijnlijk na) de cooks zal ik weer wat schrijven! Maar het is gewoon niet te beschrijven wat je allemaal mee maakt. Alle mensen die je ontmoet, leuke dingen die je doet en meemaakt, mooie omgeving die je ziet etc. En anders blijft er ook niks meer over als ik terug ben!

Trouwens geef de zon weer even terug, want het weer hier word weer slechter!

  • 23 April 2014 - 09:47

    Annemarie:

    Hey liekie, wat fijn dat je weer een stukje hebt geschreven. Heerlijk om al je ervaringen weer te lezen. Ben benieuwd wat je allemaal op de Cook eilanden gaat beleven. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal. Xxxxxxxxxx

  • 23 April 2014 - 11:55

    Piet:

    Hoi,Lieke eindelijk weer wat leesvoer maar weer die pinquins nu mis ik de fotos van de gele en de blauwe
    die deuk lijkt me logisch als jeniet over het stuur kan kijken hihi
    heb je mn neef niet gezien die woont net buiten christchurch?
    het was weer een leuk verslag amuseer jullie verder en groetjes van mij,
    ook ik wacht alweer op je volgende verhaal of dat van je reisgenoot.

  • 23 April 2014 - 12:29

    Hoi Lieke,:

    Schitterend hoe jij Nieuw Zeeland beleefd, doet, durft, aangaat, ontdekt, waarneemt, proeft. Ik doe het je allen niet na. Ben niet zo'n held die lang in een vliegtuig zit, of weken van huis blijft. Maar ik geef je groot gelijk dat jij (lees jullie) dat wel doen.
    In onze jonge jaren was het al heel wat als je van je spaarcentjes en vakantiegeld een vliegreis kon boeken naar Spanje.
    Ik geniet ook van je verhalen hier op jouw reissite. Zo worden foto's - die ik gezien heb - nog beter te volgen door mij. En zo ook de route die jullie afleggen. Geniet van de volgende etappe en we lezen het wel weer.

    Groetjes,
    Hans de Groot

    Wie is Hans? Nou, dat is die man die vroeger ook in Hilversum woonden en bevriend is met jouw moeder.

  • 02 Mei 2014 - 11:13

    Zoriena:

    Chicky wat kan je toch beeldend schrijven hahah ik heb het even vluchtig doorgelezen, maar gelukkig heb je al zoveel kunnen doen in zo een korte tijd! Nu alle kou en avontuur en Nieuw-Zeeland erop zit inderdaad lekker springen in de hangmat en relaxen chick! Enjoy Cookie eiland to the fullest! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 05 Maart 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 3837

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 31 Juli 2014

Road Trip

Landen bezocht: